Maahanmuuttajat

Monikielisestä Infopankki.fi-sivustosta kannattaa kertoa kaikille maahanmuuttajille, jotka eivät osaa suomea.

Verkkosivustolle on koottu runsaasti tietoa Suomesta, esimerkiksi seuraavista aiheista:

- työnteko Suomessa
- suomen kielen opiskelu
- asuminen, opiskelu ja koulutus

Infopankin sivut löytyvät osoitteesta www.infopankki.fi 12 kielellä: suomi, ruotsi, englanti, venäjä, viro, ranska, somali, espanja, turkki, kiina, persia ja arabia. Sivuston avulla käyttäjä voi itsenäisesti tutustua suomalaiseen yhteiskuntaan omalla kiellellään. Kieliversiot ovat identtisiä.

http://www.infopankki.fi/en/frontpage 

https://www.youtube.com/watch?v=E3WR4sT5Juw&feature=youtu.be

Samoin työ- ja elinkeinoministeriö on julkaissut oppaan Perustietoa Suomesta usealla eri kielellä:

 http://tem.fi/tietopaketti-kotoutumisesta

 
Maahanmuuton ja kotoutumisen tietopaketti julkaistu tem.fi:ssä

Työ- ja elinkeinoministeriön verkkosivuilla (tem.fi) Kotouttaminen-osiossa on julkaistu yleinen maahanmuuttoa ja kotoutumista käsittelevä tietopaketti, joka koostuu aiheeseen liittyvästä infografiikasta. Tietopaketti sisältää perustietoa maahanmuutosta ja kotoutumisesta ja se on suunnattu kaikille aiheista kiinnostuneille. Myös ammattilainen voi hyödyntää tietopaketin materiaaleja tukena omassa työssään.

http://www.kotouttaminen.fi/kotouttaminen

Suomen opiskelua netissä:

http://suomitaskussa.eu/ 

 

Info Gloria, maahanmuuttajajien neuvontapiste

 

 

Info Glorian neuvontapiste toimii Jyväskylässä Kansalaistoiminnankeskus Mataran yhteydessä samassa aulassa Monikulttuurikeskus Glorian kanssa (Matarankatu 6A1). Info Gloriasta saa apua ja neuvoja esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: missä voi opiskella, kuinka täyttää lomakkeita, miten hakea asuntoa, mitä Kelasta tulleet kirjeet ja lomakkeet tarkoittavat, mistä löytää päiväkoti tai koulu lapsille, mistä ylipäätänsä löytää apua arjen ongelmiin? Neuvontaan voi tulla ilman ajanvarausta tai ottaa yhteyttä puhelimitse 0400 275 163 tai sähköpostilla . Info Gloria neuvontapisteen tavoitteena on antaa tietoa ja neuvoja tarjolla olevista palveluista ja ohjata asiakas oikean viranomaisen tai palvelun luokse.  Neuvontaa saa suomen, englannin, arabia, venäjän, viron, persian ja thain kielillä. Lisätietoja ja neuvonta-aikataulu:  http://www.gloriajkl.fi/portal/index.php/info-gloria


Tarkemmat yhteystiedot löytyvät sivuilta: http://www.monikulttuurikeskus-gloria.fi/portal/index.php/info-gloria
 ja

tästä esitteestä

 

 

Turvapaikanhakijat

Turvapaikanhakija on henkilö, joka hakee kansainvälistä suojaa, johon syynä on vaino tai muu todellinen vaara kotimaassa tai asuinmaassa. Kansainväliset sopimukset velvoittavat Suomea ja muita EU-maita antamaan kansainvälistä suojaa sitä tarvitseville.Turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja auttamisjärjestelmän käytännön toiminnan ohjaus, suunnittelu ja valvonta kuuluvat sisäministeriön alaiselle Maahanmuuttovirastolle, joka mm. käsittelee kaikkien turvapaikkaa hakevien hakemukset.

Turvapaikkapäätöksen tekemiseen kuluva aika riippuu hakijasta ja hakijamääristä. Päätöksenteko voi kestää tällä hetkellä Suomessa vähintään puoli vuotta. Myönteisen päätöksen saatuaan turvapaikan saaneet henkilöt sijoitetaan kuntiin tai he hakeutuvat itsenäisesti kuntiin asumaan. Kaikki turvapaikanhakijat eivät jää maahan.Valtio vastaa turvapaikka-asioihin liittyvistä kustannuksista. Poliisi puhuttaa turvapaikanhakijat.

Verkossa on hyviä tietopankkeja lukuisilla kielillä sekä tulijoille että heidän auttajilleen kuten maahanmuuttovirasto.fi
movingtofinland.fi
infopankki.fi
kotouttaminen.fi
kotisuomessa.fi

SPR avasi 23.11.2015 Viitasaarelle turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen Aikon Kartanoon ( ent. Muikunlahden kartano). Viitasaaren vastaanottokeskus on toimiinutSuomen Punaisen Ristin Länsi-Suomen piirin Jyväskylän vastaanottokeskuksen alaisuudessa. 

Viitasaaren vastaanottokeskus ei toimi enää turvapaikanhakijoiden majoituspaikkana ja toiminta päättyy kokonaan 30.11.2016 mennessä. Viimeisin asukas on siirtynyt talosta pois 1.11.2016 ja nyt vastaanottokeskus keskittyy kiinteistön kunnostamiseen ja arkistointiin. Suomen Punaisen Ristin Länsi-Suomen piirin paikalliset vot-toiminnasta johtuvat työsuhteet jatkuvat kuun loppuun saakka, mutta kiinteistö toimii enää työssäkäyntipaikkana, ei vastaanottokeskuksena. Työntekijöiden tämänhetkinen lukumäärä on 11 kpl ja työtä tehdään vain arkisin klo 08-16 välisenä aikana.

Jäljelle jäävät vastaanottopalveluiden virka-asiat hoidetaan marraskuun loppuun saakka Maahanmuuttoviraston tietojärjestelmien ja Keski-Suomen maakunnan muiden vastaanottokeskusten (lähinnä Salmiranta, Jyväskylä) kautta.

Suomen Punainen Risti teki omien vastaanottokeskustensa sisäisen arvioinnin (n. 108 kpl). Näissä tuloksissa Viitasaaren vastaanottokeskus todettiin kymmenen parhaimman joukossa olevaksi ja Länsi-Suomen piirin alueen parhaimmaksi vokiksi. Tähän oli monia eri syitä ja perusteluita, mutta sijainti, viranomaisyhteistyö ja paikalliset olosuhteet olivat eräitä tekijöitä jotka asiaan ovat vaikuttaneet.

VIITASAAREN VASTAANOTTOKESKUS/ /Viitasaari Reseption for Asylum Seekers

- vastaanottokeskuksen johtaja  puh. 040 826 6560,